Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej ustawa) sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej organem zezwalającym. W myśl art. 18 ust.12 ustawy zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wygasa w przypadku:
1) likwidacji punktu sprzedaży;
2) upływu terminu ważności zezwolenia;
3) zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży;
4) zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej;
5) niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 11[1] ust. 4, lub niedokonania opłaty w wysokości określonej w art. 11[1] ust. 2 i 5 w terminach, o których mowa w art. 11[1] ust. 7 ustawy.
Jak wynika z powyższych przepisów wygaśnięcie zezwolenia następuje m. in. w przypadku gdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, nie złożył w terminie do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim (art. 18 ust. 12 pkt. 5 w zw. z art. 11[1] ust. 4 ustawy). W sprawach związanych z wydaniem lub cofnięciem zezwolenia na sprzedaż alkoholu stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
Zgodnie z art. 162 § 2 k.p.a. (kodeksu postępowania administracyjnego) organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji uchyli decyzję, jeżeli została ona wydana z zastrzeżeniem dopełnienia określonych czynności, a strona nie dopełniła tych czynności w wyznaczonym terminie. Przepis ten stanowi podstawę prawną do uchylenia decyzji w zakresie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli zgodnie z ustawą przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku wynikającego z art. 11[1] ust. 4 ustawy, tj. , nie złożył w terminie do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. Sam fakt potwierdzenia złożenia pisemnego oświadczenia nie ma w tym przypadku znaczenia (ma to jedynie charakter dowodowy). Wydanie decyzji w tym zakresie musi zostać poprzedzone dokładnym wyjaśnieniem wszystkich istotnych okoliczności mających znaczenie dla podejmowanego w sprawie rozstrzygnięcia. Naruszenie tej zasady stanowi naruszenie norm postępowania administracyjnego określonych w art. 7 oraz 77 § 1 k.p.a. i stanowić może podstawę zaskarżenia wydanej decyzji. Należy zaznaczyć, że jeżeli przedsiębiorca dopełnił obowiązku a organ jedynie nie potwierdził w żadnym miejscu daty złożenia lub wpływu przedmiotowego oświadczenia, to przedsiębiorca może wszelkimi środkami dowodowymi (także np. zeznaniami świadków) wykazywać, że pisemne oświadczenie zostało złożone w wymaganym terminie.