E-commerce a regulacje prawne

E-commerce a regulacje prawne

Warto przeczytać

Chyba nie ma nic dziwnego w stwierdzeniu, że mało która branża rozwija się w Polsce aż tak intensywnie, jak robi to branża e-commerce. Choć ktoś o szerszym spojrzeniu mógłby pokusić się wręcz o stwierdzenie, że nie ma w tym nic dziwnego i trend ten wpisuje się w szerszy, ogólnoeuropejski lub nawet światowy, globalny stan rzeczy polegający na stopniowym odejściu od tradycyjnej gospodarki na rzecz ekonomii opartej na wiedzy i gospodarki w dużej mierze zdigitalizowanej i odbywającej się w świecie wirtualnym, to trudno zaprzeczyć, że pod wieloma względami jak chodzi ściśle o sklepy internetowe, Polska bywa wręcz pionierem pewnych rozwiązań!

 

Szczególnie mocno widać to chociażby w całej sferze metod płatności elektronicznych, których w naszym kraju mamy całe zatrzęsienie! Zdając sobie zatem sprawę z tego, jak mocną branżą jest u nas e-commerce, odpowiedzmy sobie na pytanie, jakie akty prawne związane są z prowadzeniem działalności w tej sferze?

 

Warto w tym miejscu wspomnieć o dwóch zasadniczych zrębach przepisów – tych z zakresu ochrony danych osobowych oraz tych z zakresu zawierania umów na odległość. Jak chodzi o tą pierwszą sferę, na plan pierwszy wysuwa się oczywiście kultowe już RODO i nowa ustawa o ochronie danych osobowych. Co ciekawe, wspomniana, nowa polska ustawa poświęcona zagadnieniu ochrony danych osobowych pochodzi z roku 2018 i zastąpiła swoją nieco wysłużoną poprzedniczkę, pochodzącą z roku 1997! Robiąc zakupy w danym sklepie internetowym warto przejrzeć zakładkę „Polityka prywatności”, aby rozeznać się bliżej w tym, jak dany sprzedawca podchodzi do aktualnych (i dosyć rygorystycznych, trzeba przyznać!) zasad zarządzania danymi osobowymi i ich ochrony.

 

Z kolei jak chodzi o przepisy o zawieraniu umów na odległość, warto zweryfikować postanowienia Regulaminu danego sklepu internetowego, dostępnego nierzadko w dwóch wersjach, tzn. „B2B” – dla przedsiębiorców, oraz „B2C” – dla konsumentów. W tym wewnętrznym akcie prawnym powinny znaleźć się między innymi odniesienia do ustawy o ochronie praw konsumenta oraz wprost do Kodeksu cywilnego. Warto w szczególności poczytać przepisy z zakresu rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy sprzedawanych!

 

 

Przykładem rozpoznawalnej marki internetowej, pod którą prowadzony jest sklep internetowy jest chociażby Bonami.pl – i jak widać na tym zaprezentowanym przykładzie, legitymuje się on wszystkimi wyżej omówionymi aspektami prawnymi, jak chodzi o prowadzenie działalności gospodarczej w sieci. Warto czasami, aby formalnoprawne, merytoryczne rozważania prawne umieć poprzeć odpowiednim dowodem znajdującym bezpośrednie odniesienie do danej branży. Podobnych sklepów internetowych można by zresztą wskazać naprawdę wiele, jako że akurat ta nisza w Polsce jest bardzo dobrze zagospodarowana, co oczywiście, patrząc z perspektywy konsumenta chcącego robić zakupy na solidnym, zaufanym sklepie internetowym, jest bardzo pozytywną wiadomością!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments