Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wszelkie informacje jakie zawarte są w zbiorach danych winny być merytorycznie poprawne, a tym samym nie powinno być sytuacji, że bank przetwarza w systemie informatycznym dane niezgodne ze stanem fatycznym. W takim samym zakresie dane te winny być przekazywane innym administratorom. W tym przypadku administratorem danych jest bank, a tym samym winien Pan zwrócić się do banku przede wszystkim z wnioskiem o aktualizację danych (poprawienie), a jeżeli bank nie ma podstaw prawnych do ich przetwarzania, o ich usunięcie.
Podstawa prawną do przetwarzania przez bank informacji stanowiących tajemnicę bankową (w tym danych osobowych) jest art. 105a ustawy z dnia 29.08.1997 roku Prawo bankowe. Na tej podstawie banki przekazują pomiędzy sobą informacje o klientach będących osobami fizycznymi, w tym także udostępniają je poprzez bazy Związku Banków Polskich. Zgodnie z tym przepisem bank może przetwarzać informację stanowiącą tajemnicę bankową (wszelkie informacje jakie są związane z dokonaną czynnością bankową) w zakresie dotyczącym osób fizycznych w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego.
W przypadku wygaśnięcia zobowiązania (spłaty należności) wynikającego z umowy zawartej z bankiem, przetwarzanie tych informacji wymaga albo uzyskania pisemnej zgody osoby, której informacje te dotyczą (zgoda ta może być w każdym czasie odwołana), albo spełnienia warunku określonego w tym przepisie. Po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z bankiem aby bank mógł przetwarzać informacje bez zgody osoby, której informacje te dotyczą, muszą być spełnione następujące warunki:
1) osoba ta nie wykonała zobowiązania lub dopuściła się zwłoki powyżej 60 dni w spełnieniu świadczenia wynikającego z umowy zawartej z bankiem
2) po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 upłynęło co najmniej 30 dni od poinformowania tej osoby przez bank o zamiarze przetwarzania dotyczących jej informacji stanowiących tajemnicę bankową, bez jej zgody.
Przetwarzanie informacji stanowiących tajemnicę bankową w tym przypadku, może być wykonywane przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania.
Ponadto banki mogą przetwarzać informacje stanowiące tajemnicę bankową dotyczące osób fizycznych po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z bankiem, bez zgody osoby również dla celów stosowania metod statystycznych. W takim przypadku bank może przez okres lat 12 przetwarzać te informacje, licząc od dnia wygaśnięcia zobowiązania.
Reasumując, naszym zdaniem powinien Pan przede wszystkim wystąpić na piśmie do Genin banku z informacją, że cofa Pan wszelkie zgody jakie zostały przez Pana udzielone na przetwarzanie wszelkich dotyczących Pana danych, a także z żądaniem zaprzestania przetwarzania tych danych i informacji przez wszystkich administratorów, którym bank powierzył przetwarzanie danych i informacji stanowiących tajemnicę bankową. Ponadto winien Pan wskazać, że jeżeli bank przetwarza te informację na innej podstawie niż Pana zgoda, to winien wskazać podstawę prawną, która upoważnia bank do przetwarzania tych informacji pomimo braku Pana zgody. W takim przypadku powinien Pan zażądać poprawienie przetwarzanych informacji w zakresie dokonania spłaty wszelkich zobowiązań. Żądanie usunięcia lub poprawienia informacji winno dotyczyć także innych administratorów, którym bank powierzył przetwarzanie Pańskich danych oraz informacji stanowiących tajemnicę bankową.